کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بازارهای بین المللی فولاد و سنگ آهن در یادداشتی درخصوص تشدید تحریم های آمریکا علیه فلزات ایران گفت: تحریم فلزات از حوزه نفت شدیدتر است. 
 
تحریم های آمریکا درآمدهای ارزی کشور را هدف گذاری کرده و فراموش نکنیم که درآمدهای معدن و صنایع معدنی کشور برخلاف درآمدهای نفتی به شریان های کوچک و بزرگ اقتصادی کشور وارد می شود.

این درآمدها وارد خزانه کشور نمی شود بلکه به واحدهای مختلف بخش خصوصی و دولتی کشور وارد شده و از این طریق بر بخش اقتصادی نظیر چرخه حمل کشتی ها، بارگیری ها، جابجایی کالا از طریق ریل و جاده، کارخانجات، معادن، طرح های مشارکت اجتماعی و …. اثر می گذارد.

تاثیر این تحریم ها در وضعیت اقتصادی کشور حتی بعضا از حوزه نفت شدیدتر خواهد بود.

در وضعیت فعلی صادرات معدن و صنایع معدنی به ویژه محصولات فولادی به اروپا تناژ قابل توجهی نیست و نزدیک به صفر است و حتی اینستکس نیز تنها در زمینه دارو و غذا طراحی شده و قابلیت استفاده در زمینه تجارت محصولات معدن و صنایع معدنی را ندارد و کمکی در این زمینه به ما نخواهد کرد.

منافع تجاری اروپا ایجاب می کند که شریک تجاری خود یعنی آمریکا را حفظ نمایند. لذا شاهد هستیم که صادرات فولاد به اروپا از یک سال قبل متوقف شده بود و با دور جدید تحریم ها در مرحله اول و دوم، با توجه به افزایش هزینه حمل دریایی و افزایش ریسک صادرات و نیز مشکلات نقل و انتقال ارز، صادرات تحت تاثیر دوباره قرار گرفت.

 

درباره انجمن علمی مهندسی مواد و متالورژی

ارسال پاسخ