مهندسی مواد
Material Science & Engineering

مقدمه

علم مواد شامل پژوهش و تحقیق برای دستیابی به دانش پایه و اساسی در مورد ساختار درونی، خواص و فرآیند نمودن مواد است. در حالیکه مهندسی مواد اصولاً در ارتباط با استفاده عملی از دانش پایه مواد (علم مواد) است به گونه ای که بتوان مواد را به محصولات دلخواه یا مورد نیاز جامعه تبدیل کرد. در واقع لغت علم و مهندسی مواد ترکیب دهنده هر دو بخش علم مواد و مهندسی مواد است. علم مواد نهایت دانش پایه بوده و مهندسی مواد نهایت دانش کاربردی است و هیچ مرز مشخصی، جهت تفکیک و جدانمودن این دو مقوله از یکدیگر وجود ندارد.

 

علم و مهندسی مواد چیست؟

بهتر است اینطور بگوییم: مطالعه همه چیز! همه آن چیزی که هر روز می بینید! کفش های که می پوشید، ظرف هایی که در آن غذا می خورید، سی دی هایی که به آن ها گوش می دهید، تلفن همراهی که استفاده می کنید، اتومبیلی که آنرا می رانید، همه از مواد مختلف ساخته شده اند.

درک اینکه مواد چگونه کنار هم قرار بگیرند، چگونه استفاده شوند، چگونه تغییر می کنند و چگونه می توانند اشیاء و چیزهای شگفت انگیز بسازند یا حتی کاملاً یک ماده جدید ساخته شود اینها آن چیزهاییست که علم مواد درگیر آنهاست.

نمودار زیر مشخص کننده ارتباط بین علوم پایه با علم و مهندسی مواد است:

مواد دقیقا چه هستند ؟

این سوال خیلی کلی است چرا که مواد خود ذات سازنده سایر چیزها هستند. شما می توانید دقیقاً برای این واژه اسمی انتخاب کنید ؟ مواد می توانند طبیعی باشند مانند چوب، یا ساخت دست انسان باشند مانند پلاستیک. هم اکنون که در حال مطالعه این مقاله هستید یبش از ۳۰۰٫۰۰۰ نوع ماده مختلف شناخته شده است (اگر شما برای هر کدام ازین تعداد ماده هر در ثانیه یک اسم انتخاب کنید فقط ۳ شبانه روز کامل طول می کشد که یک لیست تهیه کنید!) و با توجه به مهندسین مواد همواره در حال ساخت و ترکیب مواد مختلف باهم به روش های جدید هستند، شمار مواد تقریباً بی نهایت است.

اکثر مواد درون دسته های کلی و بزرگ، قرار می گیرند:

فلزاتفلزات

دوره های وسیعی از تمدن بشری – مانند عصر برنز و عصر آهن- بدلیل فلزات نام گذاری شده اند. همین برای درک اهمیت این مواد در زندگی بشر کافی است! فلزات اولین موادی بودند که “مهندسی” شدند بدین معنی که مردم بجای اینکه اجازه دهند خواص طبیعی فلزات مشخص کند که باید در چه مواردی استفاده شوند، توانستند آنها را برای تامین نیازهای خود تغییر دهند و آنطور که خود می خواهند از آن ها استفاده کنند. این روزها مهندسین مواد از فلزات چنان استفاده هایی می کنند که حتی تا همین سال های اخیر تصور آن هم مشکل بود! بعنوان مثال تغییرشکل مس به سیم های ریزی که صدها برابر از رشته موی شما نازک تر است!

 

سرامیک هاسرامیک ها

برای درک ساده، یک ظرف چینی را تصور کنید. البته این فقط یک نوع از سرامیک ها است. سرامیک ها می توانند بعنوان جایگزین استخوان یا دندان استفاده شوند، برای ابزار برش بسیار قوی یا برای هدایت الکتریسیته و یا حتی عایق آن مورد استفاده قرار گیرند. سرامیک ها از اضافه شدن اکسیژن یا نیتروژن به فلزات پدید می آیند.

 

 

 

 

نیمه هادی هانیمه هادی ها

وجود یکی از این مواد (سیلیکون) هم اکنون مطالعه این مقاله را برای شما امکانپذیر کرده است! چراکه سیلیکون یک ماده بنیادی در چیپ های الکترونیکی کامپیوتری است. “نیمه هادی ها” موادی هستند که می توانند الکتریسیته را با افزودن مقادیری “ناخالصی” انتقال دهند اما در حالت عادی عایق هستند. سی دی پلیر، تلفن و همراه شما همگی به نیمه هادی ها وابسته هستند.

 

 

 

پلیمر هاپلیمرها

پلیمرها ملکول های بسیار بزرگی هستند که از ملکول های کوچکتر که به یکدیگر بصورت تکرارشونده متصل هستند تشکیل شده اند. شاید ندانید اما شما هر روز بیش از هر ماده دیگری، با پلیمرها در تماس هستید و آنها را لمس می کنید. موس، کیبورد، قاب تلفن همراه از پلیمرها ساخته شده اند، همچنین کلیه رنگ ها انواعی از پلیمرها هستند. ضمناً، بسیاری از غذاهایی که مصرف می کنید از پلیمرهای طبیعی ساخته شده اند!

تعریف سایر مواد کمی سخت تر است …

 

 

کامپوزیت هاکامپوزیت ها

کامپوزیت ها ترکیب مواد مختلف هستند که می توانند به سادگی سیمان تقویت شده با میله های فولادی باشند یا خط مقدم تولید یک دوچرخه فیبرکربنی فوق سبک. مکان هایی که مواد مختلف یکدیگر را ملاقات می کنند ( فصل مشترک ) اغلب خواص جدیدی می سازند که اساساً متفاوت ، و بهتر ، از آن ها در حالتی است که بصورت مجزا و تنها استفاده می شوند.

 

 

 

 

بیوموادبیو مواد

هر بخش از بدن شما یک ماده است! استخوان ها، ماهیچه ها، ناخن ها، موها و پوست همگی مثال های از انواع مواد با خواص قابل توجهی هستند که در بدن شما وجود دارند. برخی دانشمندان در تلاش بر الگو برداری از طراحی طبیعی هستند تا موادی را برای سایر کاربردها بسازند بعنوان مثال طراحی فوم ها با الگوبرداری از استخوان ها برای ساخت موادی مستحکم و سبک. بیو ماده به ماده ای با منشاء طبیعی یا مصنوعی گفته می شود به منظور درمان، التیام یا جایگزینی بافت موجودات زنده به کار می رود.

و برخی فقط عجیب و غریب هستند …

 

مواد پیشرفتهمواد خارق العاده

مهندسین مواد در حال کشف و اختراع دسته کاملاً جدیدی از مواد هستند – مانند buckyballها و نانولوله های کربنی که کره ها یا سیلندرهای بسیار ریزی هستند که از اتم های کربن ساخته می شوند. همچنین “آئروژل” مواد متخلخل فوق سبک هستند که می توان گفت تقریباً از هوا ساخته شده اند! نانوتکنولوژی مهندسین مواد را به سمت ابعاد جدیدی برده است در حدی که آنها می توانند مواد جدید را با کنار هم قرار دادن اتم ها و مولکول ها به یکدیگر، ایجاد نمایند که خواصی را به ارمغان می آورد که تاقبل از آن حتی تصور هم نمی شده است.

جهت آشنایی بیشتر با مواد مهندسی از جنبه علمی و مهندسی مطالعه مقاله آشنایی مواد مهندسی را پیشنهاد می کنیم.

مهندسین مواد چه کاری انجام می دهند؟

احتمالاً تاکنون درباره  یک شیمی دان، فیزیک دان یا بیولوژیست شنیده باشد، اما درباره علم مهندسی مواد چیزی شنیده بودید؟ احتمالاً خیر. یکی از دلایلی که وجود دارد این است که مهندسین مواد گستره وسیعی از فعالیت ها را پوشش می دهند و دست به عرصه های مختلف شامل شیمی، بیولوژی و فیزیک، برده اند به همین دلیل عموم مردم آن را اختصاصاً برای یک فعالیت با اسم خاص نمی شناسند.. گاهی اوقات مهندسین مواد مهندس سرامیک یا مهندس پلیمر و یا متالورژیست نامیده می شوند و شما می توانید محل کار آنها را درمحل کار در صنایع، آزمایشگاه ها و دانشگاه های سراسردنیا بیابید.

با وجود گوناگونی آنها ، مهندسین مواد از یک نقطه نظر یکسان به مواد نگاه می کنند: آنها بدنبال ارتباط بین فهم ساختار مواد، خواص آنها ، چگونگی فرآیندهای ایجاد تغییرات در آنها، و کاری که آن مواد می توانند انجام دهند و کاربرد آنها هستند.

در گذشته، مردم از طریق سعی و خطا، مواد مختلف را استفاده و مطابق نیاز خود تغییر می دادند و در مقیاس بزرگ و قابل دید کار می کردند بعنوان مثال حرارت دادن و سردکردن تکه های آهن (چدن یا فولاد) با هدف سخت سازی. مهنسین مواد مدرن با مهارت خاصی مواد را بسته به اصول استنباط شده از چگونگی رفتار مواد در قرارگرفتن کنار هم، که اغلب در مقیاس غیرقابل دید با چشم غیرمسلطح در مقیاس اتمی، تغییر داده و بهبود می دهند. این مقدار چقدر کوچک است؟ برای قرار دادن نقطه در انتهای این جمله شما نیاز به تریلیون ها اتم دارید.

رشته مهندسی مواد در ایران

رشته مهندسی مواد در ایران از لحاظ آموزش با سایرکشورها بسیاز متفاوت است. واحدهای آموزشی، گرایش ها، میزان شناخته بودن در جامعه علی الخصوص فعالان صنعتی نسبت به فارغ التحصیلان این رشته، با آنجه در سایر کشورهای پیشرفته وجود دارد فرسنگ ها فاصله است، که دلیل آنرا می توان در تازه کار بودن رشته مهندسی مواد در علوم دانشگاهی ایران (نسبت به سایررشته های مهندسی ) جست.

 

گرایش های مهندسی مواد

مقطع کارشناسی

هرچند که در حال حاضر وزارت علوم و فناوری سیاست یکپارچه سازی و از بین بردن گرایش های مهندسی مواد در مقطع کارشناسی دارد اما هنوز در برخی دانشگاه ها این گرایش بندی وجود دارد که معرفی آن خالی از لطف نیست :

  • متالورژی صنعتی :  گرایش “متالورژی” به دو شاخه متالورژی صنعتی و متالورژی استخراجی تقسیم بندی می شود که با توجه به گستردگی این رشته از هم تفکیک شده اند. متالورژی صنعتی یک شاخه از مهندسی مواد است که رفتار فیزیکی و شیمیای عناصر فلزی، ترکیبات بین فلزی آنها، و مخلوط آنها که آلیاژ نامیده می شود را مورد بررسی قرار می دهد. متالورژی صنعتی فن و تکنولوژی فلزات است : راهی که در آن علم فلزات به کاربرد عملی تبدیل می شود. متالورژی با “مهارت کار با فلزات” تفاوت دارد.

آشنایی بیشتر با متالورژی صنعتی ، واحد های دانشگاهی، آینده شغلی، میزان درآمد و جایگاه آن در جهان در این +لینک

  • متالورژی استخراجی : فرآیندهای مختلفی که برای استخراج فلزات از سنگ های معدنی آن صورت می گیرد را متالورژی استخراجی می شناسند. جداسازی فلزات از سنگ معدن و تصفیه آنها، شناخت انواع کوره ها، سوخت ها و فعل و انفعالات شیمیانی آنها توضیح بهتر این گرایش است. متالورژی استخراجی با رشته مهندسی معدن بسیار متفاوت است و نباید هر دوی آنها را مشابه دانست!

آشنایی بیشتر با متالورژی استخراجی ، واحد های دانشگاهی، آینده شغلی، میزان درآمد و جایگاه آن در جهان در این +لینک

  • سرامیک : مهندسی و علم سرامیک مطالعه ی مواد غیرآلی و غیر فلزی است. مهندسی سرامیک مطالعه ی تمام مواد سرامیکی، فرآیند های ساخت، خواص، کاربرد ها و غیره را پوشش می دهد.

آشنایی بیشتر با گرایش سرامیک ، واحد های دانشگاهی، آینده شغلی، میزان درآمد و جایگاه آن در جهان در این +لینک

مقطع کارشناسی ارشد

  • شناسایی و انتخاب مواد مهندسی : این گرایش را می توان گرایش اصلی مهندسی مواد در مقطع ارشد نامید. این گرایش دروس اصلی مهندسی مواد را شامل می شود. دانشجویان در این گرایش با کلیت هر کدام از سایرگرایش ها آشنا شده و نگرشی دقیق تر به روش های آزمایشگاهی آنتخاب و آنالیز مواد پیدا می کنند. بهمین دلیل فارغ التحصیلان این رشته توانایی های عمومی تری نسبت به سایر گرایش ها که تخصصی هستند دارند. هدف از تحصیل دانشجو در این گرایش : شناخت کلی از مواد مختلف و خواص و کاربرد آنها، توانایی آنالیز مواد، توانایی طراحی روش ساخت مواد مختلف در هر کاربرد، آنالیز مکانیزم های تحلیل و تخریب مواد، و ارائه راهکارهای بهبود مواد ،  آشنایی بیشتر با شناسایی و انتخاب مواد مهندسی در این +لینک

 

  • جوشکاری : دانشجویان تحصیلات تکمیلی در گرایش جوشکاری، استانداردها و کدهای جوشکاری، متالورژی جوش و فرایندهای جوشکاری را مطالعه می کنند. همچنین روشهای اتصال دهی مواد و مدلسازی آنها را نیز مورد بررسی قرار میدهند. مدرک کارشناسی ارشد مهندسی جوش، فارغ التحصیلان را برای حرفه های تحقیق، آموزش یا تولید آماده می‌کند. آشنایی بیشتر با گرایش جوشکاری در این +لینک

 

  • خوردگی : پدیده خوردگی یک زیان اقتصادی عظیم برای همه کشورهای صنعتی به شمار می شود. نقش مهندس خوردگی آن است که با توجه به محیط و شرایط کاری مورد نظر، ماده ­ای را انتخاب کند که در برابر خوردگی مقاوم بوده و یا اینکه سرعت خوردگی را در آن ماده تا حد قابل قبولی کاهش دهد.وظیفه اصلی یک مهندس خوردگی کنترل شرایط در محیط های مختلف برای جلوگیری از وقوع خوردگی بخصوص در قطعات حساس است. آشنایی بیشتر با گرایش خوردگی در این +لینک

 

  • ریخته گری :  ریخته گری جزو صنایع مادر هرکشوری است. این گرایش را می توان صنعتی ترین گرایش مهندسی مواد معرفی کرد. دانشجویان در این گرایش با طراحی سیستم ریخته گری، مفاهیم و تکنیک های پیشرفته ریخته گری و علوم به روز آن آشنا می شوند تا صنعت سنتی کشور را به سمت پیشرفت های ریخته گری دنیا سوق دهند. آشنایی بیشتر با گرایش ریخته گری در این +لینک

 

  • استخراج فلزات :  متالورژی استخراجی جاییست مابین رسوبات معدنی فلزات و فلزات به صورت آماده برای استفاده در صنعت. به عبارت دیگر متالورژی استخراجی به فرایندهای مختلفی اشاره دارد که برای جدا کردن فلزات با ارزش از سنگ معدن آنها استفاده می شوند. دانشجویان در این گرایش با روش های خالص سازی فلزات و تکنیک های آن آشنا می شوند. آشنایی بیشتر با گرایش استخراجی در این +لینک

 

  • بیومواد : دانشجویان گرایش بیو مواد با بکارگیری صحیح این مواد در بدن انسان و در تجهیزات پزشکی آشنا می‌گردند. به علاوه آنان با زمینه های طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی و طراحی و ساخت اعضای مصنوعی انسان آشنا می شوند. آشنایی بیشتر با گرایش بیومواد در این +لینک

 

  • نانومواد :  نانوفناوری با مهندسی مواد ارتباط داشته و باعث به وجود آمدن زمینه های تحقیقاتی جدیدی در این رشته شده است. ساختار مواد در ابعاد میکرومتر و نانومتر، در مهندسی مواد مطالعه می شوند. آشنایی بیشتر با نانومواد در این +لینک

 

  • شکل دادن فلزات : کل دادن فلزات یک فرایند فلزکاری برای ساختن قطعات و اشیاء فلزی بوسیله تغییر شکل مکانیکی است. قطعه کار بدون اضافه یا حذف کردن هیچگونه موادی تغییر شکل می یابد و وزن آن بدون تغییر می ماند. علم شکل دادن فلزات علمی است که در آن اصول و روش های تغییر شکل فلزات شکل پذیر، با اعمال نیرو به آن بررسی می شود. امروزه در زمینه تکنولوژی شکل دادن فلزات، همانند سایر زمینه ها، با استفاده از جمع آوری تحقیقات علمی و تجربه های عملی به دست آمده در مراکز پژوهشی و هم چنین مراکز صنعتی، به ویژه در کشور های صنعتی پیشرفت هایی حاصل شده است که باعث افزایش کیفیت و کمیت محصولات شده است. آشنایی بیشتر با گرایش شکل دادن فلزات در این +لینک

 

بازار کار مهندسی مواد و متالورژی

مهندسین مواد در حال حاضر در صنعت ایران اغلب در چند جایگاه ذیل وارد بازار کار می شوند:

  • کارشناس کنترل کیفیت : حقیقت امر این است که اساساً مهندسان مواد نه در اصل مفهوم و نه در دانشگاه برای جایگاه کارشناس کنترل کیفیت تربیت نمی شوند. اما بیش از هرجایگاه دیگری، صنعت مهندسین مواد را برای جایگاه کارشناس کنترل کیفیت در کنار مهندسین مواد جذب می کند. شناخت استانداردها، یادگیری کار با استانداردها، تسلط به تست های مخرب و غیرمخرب از جمله مهارت هایی است که مهندسین مواد نیازمند کسب آن برای این جایگاه شغلی هستند. که معمولاً هیچ کدام ازین مهارت ها در حین تحصیل مقاطع کارشناسی و ارشد در دانشگاه های ایران به دانشجویان آموزش داده نمی شود و دانشجو می بایست با مطالعه شخصی یا شرکت در دوره های آموزشی آموزشگاه های آزاد آنها را کسب کند.

 

  • اپراتور خط تولید : از مهندسین مواد در جایگاه اپراتور تولید نیز آنطور که شایسته است استفاده نمی شود چراکه کارفرمایان ترجیح می دهند مهندسین مکانیک که اصطلاحاً دست به آچارتر هستند استفاده کنند مگر در شرایطی که امکان استفاده از مهندسین مکانیک نباشد مهندسین مواد به کار گرفته می شوند بعنوان مثال : اتاق کنترل LF در کارخانجات فولاد سازی که نیاز به دانش آلیاژسازی است. این جایگاه شغلی معمولاً نیازمند مهارت خاص و ویژه ای ندارد و صرفا آنچه دانشجو در مقطع کارشناسی می آموزد کافی است و مهارت را پس از استخدام در محل کار کسب می کند.

 

  • کارشناس فروش : در حال حاضر از مهندسین مواد نیز موقعیت های شغلی “کارشناس فروش” و “مهندسی فروش” دریافت می کنند که البته حجم آنها نیز نسبت به سایر موقعیت ها کم نیست و می توان گفت به تنهایی نیمی از فرصت های شغلی مهندسین مواد را تشکیل می دهد. هرچند که کارشناس فروش و مهندسی فروش نیز برای برخی از فارغ التحصیلان منطقی بنظر می رسد اما تخصص اصلی مهندسین مواد در بحث بازرگانی، باید ” کارشناس خرید” و “مهندسی خرید و تامین مواد” باشد در صورتیکه در این باره تعداد فرصت های شغلی در ایران برای مهندسین مواد آن چنان اندک است که می توان آنرا صفر برشمرد! یک مهندس مواد مواد را انتخاب می کند و می شناسد و مواد با بهترین خواص موردانتظار همراه با درنظر گرفتن مقرون به صرفه و در دسترس بودن را می تواند برای پروژه ها تعریف شناسایی و تهیه نماید.

 

  • مهندسی جوش و بازرسی : این جایگاه شغلی در ایران مابین چندین رشته مهندسی مواد ، مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع ، مهندسی عمران، و البته سایر رشته های غیرمهندسی، تقسیم می شود. برای ورود به بازار کاری بازرسی جوش و تست های غیرمخرب بایستی مدارک آموزشهای آزاد را تهیه کرد و تعلیم دید که البته هیچ محدودیتی در آن از لحاظ رشته وجود ندارد و از رشته های مختلف می توانند آنرا تهیه و وارد بازار کار آن شوند. مهندسی جوش، هر چند که مختص مهندسین مواد نیست، اما یک شغل پردرآمد و البته حساس است. در مقطع کارشناسی دانشجویان مهندسی مواد مهارتی در آن کسب نی کنند در مقطع ارشد تنها در گرایش جوشکاری و تنها طی چند واحد تئوری آموزش هایی کسب می کنند. اما برای ورود به بازار کار مهندسی جوش نیاز به گذراندن دوره های فنی مختلفی است که توسط آموزشگاه های فنی و البته فنی حرفه ای برگزار می شود.

 

  • اپراتور یا سرپرست آزمایشگاه : یکی از ایده آل ترین موقعیت های شغلی که برای فارغ التحصیلات رشته مهندسی مواد می تواند بوجود آید کار در فضاهای آزمایشگاهی کارخانجات است. جاییکه مواد ورودی و محصولات خروجی مورد آزمایش قرار می گیرند. بعنوان مثال آزمایشگاه بخش فولادسازی کارخانجات فولاد، از مذاب فولاد در لحظه نمونه گیری و آنالیز می کنند تا وضعیت آنالیز شیمیایی مذاب را در آلیاژسازی و درصد هرکدام از عناصر را بررسی نمایند. برای این جایگاه شغلی نیز، کار با استانداردها، آشنایی با آزمون های مخرب، روش های آنالیز مواد و بررسی های ریزساختاری نیاز است که اغلب در طی دروس دانشگاهی قابل کسب بوده اما کافی نیست. سطح مورد نیاز جایگاه شغلی با آنچه در دانشگاه انجام می گردد بسیار متفاوت است. در اینباره نیز دوره های آموزشی فنی در  مراکز فنی حرفه ای وجود دارد. بعنوان مثال دوره آموزشی کار با دستگاه کوانتومتری

 

  • کارشناس تحقیق و توسعه :  کارشناس R&D در بخش مواد نیز از بهترین موقعیت های شغلی است که مهندسین مواد می توانند در آن شاغل شوند. در اصل یک مهندس مواد بایستی در جایگاه ” شناسایی و انتخاب مواد مهندسی ” فعالیت کند اما نه تنها صنعت هیچ استقبالی در برابر این مهارت ندارد بلکه دانشگاه ها نیز فارغ التحصیلان ماهری در این زمینه تربیت نمی کنند. آنجه دیگر دقت نمی شود فلسفه وجودی مهندسی مواد است! که در ایران به حاشیه کشیده شده و فارغ التحصیلان ناچاراً در زمینه های فرعی تر شاغل می شوند. البته این عدم بکارگیری مهندسی مواد در جایگاه اصلی خود و عدم کارشناسی و انتخاب مواد صحیح در ایران خسارات بسیار بسیار سنگینی را به اقتصاد و صنعت ما وارد می کند.

بازار کار مهندسی مواد در جهان رویکرد متفاوتی با داخل کشور دارد مطالعه مقاله بازار کار مهندسین مواد در جهان را پیشنهاد می کنیم.

درآمد مهندسین مواد در ایران

با توجه به اینکه آمار دقیقی از درآمد مهندسین مواد در ایران تاکنون در دسترس قرار نگرفته است بر اساس تجربه و شناخت شخصی از شاغلین این رشته می توان گفت :

درآمد مهندسین مواد از سالانه ۱۸ میلیون تا ۹۶ میلیون متفاوت است. بطور میانگین می توان گفت در حال حاضر درآمد مهندسین مواد بین ۲ تا ۴ میلیون تومان در ماه است.

پژوهش در مهندسی مواد و متالورژی

رشته مهندسی مواد از آنجایی که تنها رشته مهندسی است که علم در آن جایگاه بنیادی دارد ( علم و مهندسی مواد ) زمینه های پژوهشی بسیار گسترده ای دارد. در این رشته می توان پروژه های پژوهشی را هم در قالب فعالیت مهندسی، و هم در قالب فعالیت علمی تعریف کرد. پژوهش ها از فرآیندهای اجرایی مانند جوشکاری و ریخته گری گرفته تا فعالیت های کاملاً تئوریک نانومواد و مواد پیشرفته گسترده می شوند. در این رشته به راحتی و با قدرت انتخاب بالا می توان زمینه پژوهشی را انتخاب کرد و کرانه پژوهشی بسیار بالایی دارد.

پذیرش (اپلای) و ادامه تحصیل در خارج از کشور

مهندسین مواد به راحتی در دانشگاه های اروپا، استرانیا، کانادا می توانند با توجه به زمینه کاری و پژوهشی خود پذیرش اخذ کنند و جهت ادامه تحصیل در خارج از کشور اقدام نمایند. علاقمندان به ادامه تحصیل در خارج از کشور معمولاً در جریان پژوهش های روز علم و مهندسی مواد دنیا، خصوصاً دانشگاه هدف تحصیل، بوده و در طی دوران تحصیل در ایران سعی در کسب آشنایی و ایجاد سابقه پژوهش در زمینه های مرتبط دارند. ذکر عناوین پژوهش های روز علم و مهندسی مواد دنیا با توجه به گستردگی این رشته از حوصله این نوشته خارج است.

 

مهندسی مواد – مواد و متالورژی – متالورژی سطح و پوشش – متالورژی جوش – کوره – نانو مواد – نانو تکلنولوژی – خواص مواد – خواص مکانیکی – خواص فیزیکی – ترمودینامیک – متالوگرافی – پدیده های انتقال – متالورژی جوشکاری – جوشکاری – انجماد فلزات – بررسی های مخرب – غیر مخرب – متالورژی پودر – استخراج – ریخته گری – انتخاب مواد – سینتیک – سرامیک – شیشه – عملیات حرارتی – آنالیز – پرسلان – لعاب – الکتروسرامیک – دیرگداز – فولادسازی – شکل دادن فلزات – خوردگی – اکسیداسیون – شیمی فیزیک – خوردگی داغ – الکتروشیمی – حفاظت کاتدی و آندی – اصول حفاظت – ممانعت کننده – رنگ و پوشش های تبدیلی – جنبه های مکانیکی خوردگی

درباره انجمن علمی مهندسی مواد و متالورژی