دبیر علمی کمیته رویداد چالش‌های فناوری عنوان کرد
هدررفت سرمایه‌ کشور به دلیل پوسیدگی تجهیزات در صنایع مختلف

دبیر علمی کمیته رویداد چالش‌های فناوری گفت: متاسفانه هدررفت میزان زیادی از سرمایه‌های کشور در اثر پوسیدگی و خوردگی تجهیزات و امکانات به وجود می‌آید که ممکن است به دلیل برخی مسائل، اطلاع‌رسانی در مورد تعدادی از آنها صورت نگیرد.

به گزارش ایسنا، دکتر علی داوودی روز گذشته در مراسم رویداد چالش‌های فناوری در حوزه مهندسی خوردگی که در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در خصوص اهمیت مهندسی خوردگی و چالش‌های مرتبط با آن، اظهار کرد: حوادث خوردگی در صنایع مختلفی مانند صنایع هوایی، نفت، گاز، پتروشیمی و … اتفاق می‌افتد که البته تعداد این حوادث کم هم نیست.

وی افزود: خوردگی تجهیزات به زیرساخت‌ها، ابرسازه‌ها، ریزسازه‌ها و آثار تاریخی کشور آسیب می‌رساند که توجه به آن مسئله مهمی است، اما متاسفانه از دید بسیاری از مدیران صنایع پنهان مانده است.

دبیر علمی کمیته رویداد چالش‌های فناوری عنوان کرد: اهمیت دیگر مسئله خوردگی در مورد هزینه است؛ اگر از لحاظ اقتصادی هم به مسئله خوردگی نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که پوسیدگی در صنایع مختلف مانند نفت، گاز، پتروشیمی و … در سال 2013 در دنیا، 5200 میلیارد دلار خسارت مالی داشته است. 

وی گفت:  مقدار هزینه‌ای که در ایران پیش‌بینی شده و مربوط به پیشگیری و جبران خسارت پیش از تولید می‌شود بین سه تا هشت درصد تولید ناخالص ملی در کشور است که در حال حاضر تا 22 میلیارد دلار در سال هزینه خوردگی محاسبه شده که متاسفانه رقم بسیار بالایی است.

 داوودی خاطر نشان کرد: بنابراین به نظر می‌رسد ارائه رویکردی نو جهت حل مشکلات خوردگی کمک‌رسان و ضروری باشد. من خود برگزاری چالش‌های فناوری در مهندسی خوردگی را به عنوان ابزاری برای حل این دسته از مشکلات پیشنهاد دادم و این اولین رویدادی است که در این خصوص برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: انجمن خوردگی آمریکا از سال 2017 طی سه سال متوالی رویدادهایی این چنین را برگزار کرد که سه دانشگاه نظامی و هفت دانشگاه دولتی آمریکا در این  موارد دخیل شدند؛ تعداد 100  نفر دانشجو در گروه‌های سه تا چهار نفره درگیر پروژه‌های مرتبط با چالش‌های خوردگی شدند و طراحی و ساخت حدود 25 ربات و پهپاد  را  جهت حل مشکل چالش‌های فناوری خوردگی پیشنهاد دادند که این روش توانسته است تا حدودی به حل مشکلات مربوط به خوردگی تجهیزات کمک کند. 

دبیر علمی کمیته رویداد چالش‌های فناوری اظهار کرد: تلاش می‌کنیم این مدل را نیز  در کشور بومی‌سازی کنیم و با توجه به مشکلات و چالش‌های فناوری خوردگی که در کشورمان وجود دارد راه حل‌های آن را توسعه دهیم.

داودی افزود: تنها مشکل مرتبط با این موضوع، هدررفت سرمایه‌ها نیست، بلکه متاسفانه صدمات خوردگی در بخش‌هایی مانند انرژی، سلامت و ایمنی، امنیت ملی، محیط زیست، سازه‌های استراتژیک، امنیت اقتصادی، سرمایه‌ها و آثار تاریخی وجود دارد. 

دبیر علمی کمیته رویداد چالش‌های فناوری اظهار کرد: رویکرد پیشنهادی، تعامل بین دانشگاه، دولت، صنعت و  ارائه‌دهندگان فناوری است که امیدواریم با حضور نمایندگان این چهار عامل در نشست‌های مختلف، بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

منبع:ایسنا

درباره انجمن علمی مهندسی مواد و متالورژی

ارسال پاسخ